A) Opravovat stávající auto / vzít auto z druhé ruky
B) Pořídit nové úsporné auto
co je větší zátěž životního prostředí a změn klimatu?
Dal jsem vyhledat:
https://www.ecosia.org/search?q=new+versus+used+car+footprintČetl jsem tyto články:
1.
https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-carENG: "Producing a medium-sized new car costing £24,000 may generate more than 17 tonnes of CO2e – almost as much as three years' worth of gas and electricity in the typical UK home."
CZ: "Výroba středně velkého nového automobilu, který stojí 700 000 Kč může vytvořit více než 17 tun CO2 což odpovídá téměř 3 rokům spotřeby elektřiny a plynu v britské domácnosti."
ENG: "unless you do very high mileage or have a real gas-guzzler, it generally makes sense to keep your old car for as long as it is reliable – and to look after it carefully to extend its life as long as possible. If you make a car last to 200,000 miles rather than 100,000, then the emissions for each mile the car does in its lifetime may drop by as much as 50%, as a result of getting more distance out of the initial manufacturing emissions."
CZ: "...obecně dává smysl používat staré auto ... pokud najedete 200 tis. mil spíše než 100 tis., redukujete tím emise, které auto za svůj život vyprodukuje o 50%..."
2.
https://www.scientificamerican.com/article/when-used-cars-are-more-ecofriendly/ENG: "If you simply must change your vehicle, be it for fuel efficiency or any other reason, one option is to simply buy a used car that gets better gas mileage than your existing one."
CZ: "Pokud musíte nahradit vaše vozidlo ... jedna z možností je koupit použité auto, které má nižší spotřebu než to, které máte nyní."
3.
https://www.wired.com/2008/05/the-ultimate-pr/opět píše o tom, že je výhodnější koupit starší auto, kde člověk nesplácí dluh vzniklý výrobou nového auta (např. u hybridu Toyota Prius uvádí dluh 46,000 mil, což prý znamená že tento hybrid bude co se týče emisí výhodnější než používání ojeté Toyoty Tercel až po najetí 100 000 mil)
--
Ještě bych k tomu dodal, že důležitou roli při rozhodování hraje to, kolik s autem bude potřeba jezdit. Pokud málo, je bez debat výhodnější ojetina, než vyrábět nové auto, které bude většinu času stát. Pokud je nájezd v desítkách km denně, pozornost se zaměří spíše na úsporná auta (ne nutně nová).