Ahoj, zaujal mě anglický článek "
Break-In Secrets" o zaběhnutí nového motoru u motorek. Tento princip zaběhnutí motoru je prý možné použít i u aut a další motorů. Já však nezaručuji že zde uvedené informace jsou správné a používáte je na vlastní riziko. Tento příspěvek je můj volný překlad a výpisky z výše uvedeného článku.
- někteří výrobci doporučují prvních asi 1000km jízdu bez vysokých otáček motoru (nešlapat příliš na plyn)
- autor článku doporučuje naopak zajetí motoru při vysokých otáčkách a hlavně maximálním plynu
- při použití autorova potupu má být dosaženo vyšších výkonů motoru a vyšší trvanlivost motoru
- postup by měl být vhodný pro silniční a sportovní motorky, auta, sněžné skútry, letadla
Zisk síly motoru při zajetí motoru na plný plyn místo pomalého zajíždění: 2% - 10% !!
"Jde o pístní těsnící kroužky u kterých je třeba aby se vlivem vysokého tlaku ve spalovací komoře (plný plyn) dobře usadily a těsnily.." ?
Příloha:
BreakInF3Pistons.jpg [ 17.54 KiB | Zobrazeno 9417 krát ]
Obrázek výše: Porovnání motorových pístů při použití tzv. pozvolného zajetí motoru přesně podle návodu výrobce (vlevo) a zajetí motoru na plný plyn (v pravo). Je vidět že při pozvolném zajíždění se těsnící kroužky špatně usadí a neplní správně svůj účel - propouští při deakceleraci olej do spalovací komory motoru, snížení výkonu.
METODA pro zajištění maximálního výkonu motoru (zajetí na plný plyn):
- Použijte nesyntetický motorový olej (Valvoline, Halvoline a podobné) na prvních cca 2000km
- Před zajetím motoru zajistěte aby byl motor dostatečně zahřátý, zajetí motoru udělejte při prvních cca 20 kilometrech které má motor najeto.. Jízda na plný plyn
- každou z rychlostí (rychlostních stupňů) protočte na plno. Vždy na chvíli. Nejsou důležité tolik otáčky jako plný plyn (výkon) motoru. Abyste se nedostali do příliš vysoké nepovolené rychlosti, můžete zpomalit před každou rychlostí, zpomalení není možné dělat nerozumě bez pohledu do zpětného zrcátka apod. Při zajíždění motoru používejte i deakceleraci (zpomalování motorem, brzdění přeřazením např ze 4 na 3)
- Po najetí prvních 30km zajetím na plný plyn vyměňte motorový olej za nový, odstraní se mechanické hliníkové zbytky z motoru které by se zbytečně usazovaly ve filtrech a dalších částech kam teče motorový olej. Používejte stále nesyntetický olej. Po zajetí cca 1000km vyměňte olej znovu za váš oblíbený typ oleje.
Citace:
On the Street:
Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.
Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!